DE BALANS
Welkom op de website van:

Massagepraktijk De Balans

Massage, wat is het en wat houdt het in?
Voor wie is massage van belang?
Wat kan massage De Balans voor u betekenen?
Zomaar een paar vragen waar u in deze zorgvuldige opgemaakte website een antwoord kunt krijgen.
Ik wens u veel plezier bij het lezen en hoop u gauw te ontmoeten.

Om massage voor zoveel mogelijk mensen toegankelijk te maken kunt u hieronder de keuze maken.



2006 massage De Balans, All Rights Reserved
<kies>
Massagepraktijk De Balans
Ingrid Boerman
Postbus 384
9400 AJ  Assen
Tel: 0592-371685
Fax: 0592-371689
Training by BV&T . Kwaliteit

goede websites: http://www.bvtopleiding.nl en http://www.bvent.nl en http://www.brasolandia.com en http://www.opleidingsforum.nl

Ontspanningsmassage Wat is een Integratieve Ontspanningsmassage? Integratieve ontspanningsmassage combineert drie verschillende vormen van massage tot ťťn vloeiend geheel. De bekendste is de klassieke massage. Hierbij gebruik ik vooral ontspannende strijkingen afgewisseld met diepere knedingen en fricties. Dit in combinatie met warme, etherische oliŽn zorgt er voor dat je huid en spieren zich ontspannen (in overleg kan ik hier ook diepe weefselmassage aan toevoegen). Bij de dynamische massage wordt je lichaam in beweging gebracht. Een zacht rollen, wiegen en rekken brengt je tot een dieper niveau van ontspanning. Aan het eind van de massage ontvang je enkele minuten polariteitsmassage. Polariteitsmassage is een manier om de energiehuishouding in je lichaam in goede banen te leiden. Hierbij worden de handen op verschillende plaatsen neergelegd. De positieve effecten van deze drie massagetechnieken bereiken zodoende een diepe ontspanning van zowel lichaam en geest. Hoe ziet een massage er uit? Elke massage is anders. Voor de massage praten we even om te horen waar je voor komt of wat belangrijk is. Na afloop is er tijd om rustig bij te komen. Ik gebruik warme etherische olie en een comfortabele massagetafel. Voor mensen met rug, schouder of nekklachten, is er een speciale hoofdsteun. De tafel heeft tevens borstuitsparingen, wat het liggen op de buik voor vrouwen aangenamer maakt. Indien gewenst kunnen ook aparte armsteunen aan de tafel bevestigd worden, wat vooral voor vollere mensen comfortabeler ligt. Er wordt niet veel gezegd, het is warm, op de achtergrond eventueel zachte muziek, je wordt behaaglijk toegedekt met warme doeken op plaatsen waar niet gemasseerd wordt. De eerste massage is meestal een algemene massage, een soort kennismaking. Als je vaker komt wordt de massage steeds meer toegesneden op een vorm die goed bij je past en waar je het beste in kan ontspannen. Daarbij wordt steeds opnieuw besproken wat op dat moment voor jou van belang is. Massage, waarom? Massage is voor iedereen. Massage is voor alle leeftijden. Even een moment voor je zelf, aandacht voor je lichaam, een warm contact. Heerlijk wanneer je je vermoeid en/of gespannen voelt en eens helemaal wilt ontspannen. Ook als je je graag laat verwennen en wilt genieten van de aanraking en volledige aandacht, waarbinnen respect voor jou voorop staat. Er zijn nog een paar goede redenen om je te laten masseren: Ontspanning ē Massage is ontspannend voor je lichaam en je geest. Dus goed als je pijnlijke en gespannen spieren hebt, klachten die met spanning te maken hebben of als je het druk hebt. Ouder worden ē Wanneer je ouder wordt, neemt de stijfheid van gewrichten en spieren toe. Het is dan van belang ze zo soepel mogelijk te houden. Een massage helpt het lichaam goed in conditie te blijven. Het is tevens ook goed voor de huid, aangezien er met olie wordt gewerkt en massage een betere doorbloeding van de huid bewerkstelligt. Nieuwe energie ē De energiedoorstroming wordt bevorderd waardoor spanningen losgelaten kunnen worden en het lichaam weer nieuwe energie krijgt. Ondersteuning bij sport ē Mensen die veel sporten vinden het prettig als de spieren (ook de diepliggende spieren) stevig gekneed en losgemaakt worden. De massage kan ook in deze behoefte voorzien. Een minivakantie ē Een massage brengt je van het denken naar het voelen, van het hoofd naar het lichaam, van tijd naar tijdloosheid. Een oase van rust, waarbinnen even niets hoeft. Een vakantie in een notendop. Belangrijk wanneer je veel verantwoordelijkheden hebt. Aangeraakt worden ē Warm en veilig aangeraakt worden is een van onze basisbehoeften. Als je nu of in het verleden te weinig of onveilig aangeraakt bent, kan massage je weer wat terug geven. Zwangerschap ē Tijdens de zwangerschap is je lichaam volop in werking en ben je eerder vermoeid. Het kan dan heerlijk zijn in deze periode gemasseerd te worden. Ik geef een zachtere massage aangezien dat beter is voor je lichaam. Je wordt hierbij tevens in zijligging gemasseerd en waar nodig ondersteund met kussens. Ondersteuning bij veranderingen ē Massage kan goede ondersteuning bieden in tijden van grote veranderingen, bijvoorbeeld een verhuizing, verandering van werk, een echtscheiding, de overgang of een examen. Gedachten stil zetten ē Wanneer je veel denkwerk verricht of je gedachten even stil wilt leggen. Na een massage voel je je helderder en lichter. Verwijderen afvalstoffen ē De bloedcirculatie en de lymfevaten worden geactiveerd waardoor afvalstoffen het lichaam sneller verlaten. Aandacht voor jezelf ē Je hoeft geen hoger doel te hebben om je te laten masseren. Jezelf laten verwennen is een heel goede reden! Wat is Massage? Iedereen doet wel eens aan massage: wie zich gestoten heeft, wrijft over de pijnlijke plek en iemand met b.v. een stijve nek heeft al gauw de neiging om over de gespannen spieren te wrijven. Met andere worden: massage maakt op een natuurlijke manier gebruik van druk en wrijving op spieren, pezen en omliggend weefsel. Daardoor ontstaat een goede doorbloeding en herstelt zich de stofwisseling in weefsel en spieren. Wanneer Massage? Vakkundige massage is altijd voor iedereen goed. Er hoeft helemaal geen sprake te zijn van klachten. Massage is op zich zelf een heel aangename manier om je te ontspannen. Daarbij is massage nuttig als de natuurlijke werking van spieren en weefsel verstoord is. Dit gaat vaak gepaard met een gevoel van stijfheid of pijn. Dat betekent dat de spieren vast zijn komen te zitten als gevolg van over- of onderbelasting, kou, sport, of een verkeerde lichaamshouding. Massage is zinvol in periodes van stress, omdat geestelijke spanning vrijwel altijd leidt tot gespannen spieren. Sporters hebben veel baat bij massage, zowel ter voorkoming als bij nabehandeling van blessures. Na een massage zit u letterlijk en figuurlijk beter in uw vel. De massage zelf: Bij de eerste afspraak bespreek ik met u wat u van de massage verwacht en wat deze u kan bieden. Bij specifieke klachten onderzoek ik de betreffende lichaamsdelen. Daarna stel ik u een behandelingsplan voor dat precies is afgestemd op uw behoeften, levenswijze en andere omstandigheden Ik ben geen fysiotherapeut of arts. Dat betekent dat ik u in sommige gevallen zal verwijzen naar uw huisarts. Omdat massage plaatsvindt op de huid, is het van belang dat u een bad of douche genomen hebt, vlak voor u komt. Elk bezoek duurt gemiddeld een uur. Hoe vaak u zult komen is afhankelijk van uw behoeften. Speciale methoden van massage Shiatsu Shiatsu is een oude, uit AziŽ afkomstige behandelingsmethode, die ook bekend staat als drukpunt massage. De achterliggende gedachte is dat door het lichaam energiebanen lopen; deze worden meridianen genoemd. Als de meridianen geblokkeerd raken 'stroomt' de energie niet meer en raakt het lichaam uit balans. Door het gericht drukken op specifieke plaatsen op deze meridianen is het mogelijk de blokkades op te heffen en de energiebalans te herstellen. Voetzone-reflextherapie: Door gerichte massage van de voeten en stimulering van speciale plekken op de voeten is het mogelijk het funktioneren van het gehele lichaam te beÔnvloeden. Voetzone-reflextherapie kan op zichzelf, maar ook in combinatie met algemene massage worden toegepast. Deze methode is bijzonder geschikt als lichaamsmassage (nog) niet tot de mogelijkheden behoort. On Site massage: Deze vorm van rug-, schouder,- en nekmassage wordt gegeven op een speciale stoel. De cliŽnt houdt hierbij de kleding aan. Het is een korte, maar effectieve vorm, die vooral van nut is op de werkplek, b.v. bij lange vergaderingen. Deze On Site massage duurt ongeveer 20 minuten en kan in de pauzes worden gegeven. Voor deze vorm moeten aparte afspraken worden gemaakt. Balans is de naam die ik aan mijn massagepraktijk heb gegeven. Na lang werkzaam te zijn geweest in een leidinggevende funktie in de gezondheidszorg, heb ik mij geheel toegelegd op massage. Daartoe behaalde ik het rijksdiploma sportmassage en sportverzorging en certificaten voor voetzone-reflextherapie en Shiatsu. Ik ben aangesloten bij de beroepsverenigingen NGS en NESGP. En ik bekwaam mij steeds verder op het gebied van massage. Etherische oliŽn Aromatherapie is het gebruik van etherische oliŽn om welzijn van de geest en het lichaam te bevorderen. Maar wat zijn nu precies etherische oliŽn? Etherische oliŽn zijn de essentie van bomen, planten of bloemen, ze worden dan ook wel de levenskracht genoemd, of de ziel. De oliŽn worden gewonnen uit verschillende delen en hebben elk een eigen geur en werking. Etherische oliŽn en het lichaam Etherische oliŽn kunnen op verschillende manieren door het lichaam worden opgenomen: Door inhalering bij parfums of verdampingen. Door de huid bij zalven, bad- en massageoliŽn of een kompres. En door inname bij het drinken van een kruidenthee. Bij inhalering wordt de etherische olie ingeademd waarna het door de longen in het lichaam wordt opgenomen en daar circuleert. Bij massage worden etherische oliŽn ingewreven en door de poriŽn of via de haarvaten opgenomen in het bloed. Hierna circuleren ze door het lichaam, hierbij hebben ze niet alleen invloed op de huid zelf maar ook op de onderliggende organen. Door te masseren heeft de olie ook effect op geest omdat de geur van de olie word ingeademd. Bij het gebruik van een lotion of zalf werkt dit goed in op de opperhuid, bij olie is dat minder het geval. Door het drinken van een kruidenthee komt de etherische olie in het bloed terecht waarna het door het lichaam circuleert. EssentiŽle oliŽn blijven niet in het lichaam achter maar verlaten het door middel van zweet, uitgeademde lucht, de urine of de ontlasting. Dit gebeurt in een gezond lichaam na 3 tot 6 uur en bij een zieke na ongeveer 14 uur. Herinnering en emotie Geuren staan erom bekend dat ze een herinnering of een emotie kunnen oproepen. Dit heeft een reden. Geur komt via de neus het lichaam binnen waarna het naar de longen en naar het limbische systeem van de hersenen wordt geleid. In dit deel wordt onder andere het geheugen en ons emotionele leven beheerd. Als reactie op de geur komen in de hersenen chemische stoffen vrij die effect hebben op het zenuwstelsel. Er bestaat een groot verband tussen psychisch welzijn en lichamelijk welzijn. Wanneer iemand ongelukkig is of in een slechte stemming verkeert, zal dit effect hebben op het lichaam. Daarom wordt er bij aromatherapie vaak gewerkt via de holistische benadering. Dit houdt in dat er door op de hersenen in te werken met geuren ook lichamelijke klachten worden aangepakt. Etherische oliŽn en de plant Etherische oliŽn worden ook wel de ziel van de planten genoemd, want zij zijn het essentiŽle van de plant. Daarom worden ze ook wel essentiŽle oliŽn of essences genoemd. De etherische oliŽn zijn minuscule oliedruppels op de plantenweefsels, ze zijn de geur van de plant. Vroeger werd er gedacht dat de oliŽn afvalstoffen waren maar tegenwoordig weet men dat de oliŽn heel veel regelen in de plant; zoals de temperatuur, bescherming tegen bepaalde insecten, het bewaren van energie, informatie behouden en het beschermen tegen schimmels en bacteriŽn. De oliŽn komen in alle delen van planten, bomen en bloemen voor: in de bloemen, de bladeren, de wortels, de vruchtjes, het hout, de schors, de hars en de buitenste schil. Verdunnen BasisoliŽn Voor het klein beetje olie is enorm grote hoeveelheid planten nodig, er moet dus voorzichtig worden omgegaan met etherische oliŽn. Etherische oliŽn worden bijna altijd verdund met zogenaamde basisoliŽn, zodat een kleine hoeveelheid over een groot deel van het lichaam verspreid kan worden. BasisoliŽn zijn vet en van plantaardige oorsprong. Ze worden geperst uit noten, kiemen, zaden, vruchten of pitten. BasisoliŽn zijn bijvoorbeeld: Tarwekiemolie Avocado-olie Jojoba Sojaolie Perzik-/abrikozenpitolie Druivenpitolie Zoete-amandelolie Mengen Het maken van mengsels is ook goed om de krachten van de verschillende oliŽn te gebruiken. Zo kunt u bijvoorbeeld lekker ruikende olie en een olie met een bepaalde geneeskrachtige olie mengen. Hier zijn geen speciale richtlijnen voor, gebruik hiervoor uw eigen intuÔtie, dat zal genoeg zijn. Voetreflex Het gehele lichaam is terug te vinden op de voeten. Deze weerspiegeling noemt men ook wel de reflexzones. De reflexzones van de organen liggen op de voetzool, op de voetrug vind je de reflexzones van de botten, spieren en zenuwen. Voetreflex is een natuurlijke behandelwijze die uitstekend gecombineerd kan worden met aromatherapie. Een voetreflex-behandeling bestaat uit het systematisch aftasten van alle reflexzones. De belangrijkste voordelen van voetreflex zijn: ontspanning voor zowel lichaam als geest versterking van het immuunsysteem helpt het lichaam met het terugvinden van zijn eigen evenwicht onderhoud van het gehele lichaam. Voorbeelden van klachtenvermindering door voetreflex. Methoden Een groot voordeel van etherische oliŽn is de ruime toepasbaarheid ervan. Er zijn veel manieren om de geurigheid en geneeskrachtige eigenschappen van etherische oliŽn te benutten. Daarnaast vereisen de meeste methodes geen speciale apparatuur. We bespreken enkele methoden. Verdampen Stomen Baden Massage Verdampen: voor een zuivere lucht Het doel van het verdampen van etherische olie is om de geur en de werkzame bestandelen van de olie in de lucht te krijgen. De meeste oliŽn doden ziektekiemen zoals bacterien en virussen, zo dragen ze bij om infectieziekten letterlijk in de kiem te smoren. Daarnaast is er altijd de invloed op onze gemoedstoestand. Verdampen kan op vele manieren gebeuren en alle zijn goed, zolang de olie niet verbrand wordt. Daarom raden wij het gebruik van geurkaarsen en het sprenkelen van olie op houtvuren af. Ook omdat veel oliŽn licht ontvlambaar zijn. De meest gangbare methode is het gebruik van een aromalampje voorzien van een waxine lichtje. Voordat het lichtje wordt aangestoken vult men het schaaltje met water en voegt 2 tot 4 druppels etherische olie toe. De ruimte ruikt nu snel naar de olie die verdampt wordt. Vul het schaaltje niet bij met etherische olie, ook niet wanneer er niets meer geroken wordt. Het reukorgaan "went"namelijk erg snel aan een geur. Denk bij verdampen niet dat meer beter is maar wacht met het opnieuw toevoegen tot al het water verdampt is. Electrische lampjes kunnen zonder toezicht de hele dag of nacht branden. Ze zij daarom bijzonder geschikt voor gebruik in een kinderkamer of bedrijf. Natuurlijk kan men ook een schoteltje water met olie op de centrale verwarming zetten of een katoenen natte lap besprenkeld met enkele druppels olie te drogen hangen. Kortom verdampen is goed, verbranden niet. Terug naar boven Stomen: een verademing Stomen is eigenlijk een speciale vorm van verdampen. Het wordt gebruikt bij verkoudheid en luchtweginfecties . Tijdens het stomen wordt de warme vochtige lucht met etherische olie geÔnhaleerd. Dit geeft vaak meteen verlichting van de klachten. Na het stomen is het raadzaam om minstens een kwartier in dezelfde ruimte te blijven. Voor het stomen wordt een niet al te grote kom gevuld met kokend water, hieraan worden 1 of 2 druppels etherische olie toegevoegd. Hierna gaat men met het gezicht boven de hete damp hangen, soms wordt hierbij een grote handdoek over het hoofd heen gedrappeerd, noodzakelijk is dit niet. Geschikte oliŽn bij verkoudheid, griep en luchtweginfecties zijn eucaluptus,ravensare, kamille, lavendel, theeboom, manuka, kanuka of niaouli, voor kinderen raden wij mirte aan. Terug naar boven Baden: meer dan de buitenkant. Een geurig bad met etherische oliŽn is heerlijk voor de huid, de spieren en gewrichten, het zenuwstelsel en voor de geest. In bad werken de oliŽn op drie manieren. Allereerst wordt de huid verzorgd door het gebruiken van de juiste olie of combinatie van oliŽn met een goede neutrale badolie. Ten tweede neemt het lichaam via de huid de etherische olie op, die op deze manier via de bloedbaan haar weg vindt naar alle cellen. En natuurlijk ademen we door het verdampen van het badwater de etherische oliŽn in. Door ons reukcentrum worden de prikkels verder geleid naar de hersenen, waar ze afhankelijk van de gebruikte olie kunnen stimuleren, rustgeven, harmoniseren of activeren. Zo wordt baden dus meer dan alleen maar de buitenkant schoonmaken. Voor ťťn bad gebruikt u 5 ml ( 1 eetlepel) neutrale badolie en 5 tot 10 druppels etherische olie - dit mag ook een combinatie van oliŽn zijn. Meer dan 10 druppels zijn absoluut niet nodig omdat het lichaam niet meer zal opnemen. Vul het bad met warm water - 28 tot 32 graden -, het mengsel van badolie en etherische olie wordt pas toegevoegd als het bad vol is en de kraan uit. Met de hand de badolie door het badwater roeren. Het bad is nu klaar voor gebruik. Voor kinderen tot 10 jaar het aantal druppels halveren. Voor kinderen tot 5 jaar nogmaals halveren. Voor baby's niet meer dan 1 druppel gebruiken. Etherische olie nooit puur in het badwater gebruiken, de olie blijft dan teveel aan de huid 'plakken' en kan gaan irriteren. Terug naar boven Massage: weldaad voor lichaam en geest. Een massage wordt uitgevoerd met een basisolie met daarna toegevoegd de etherische olie. Veelal wordt een oplossing van 21/2 % gebruikt. Tijdens en na de massage komen de olie via de huid in de bloedbaan. Ook ruiken we de olie en hebben dus weer het dubbele effect. Daarnaast is er het ontspannende en weldadige effect dat iedere massage heeft. Massage worden toegepast bij klachen van het bewegingsapparaat, spijsverteringsklachten, stress en burn-out. Het is echter niet noodzakelijk om te wachten tot er klachten zijn. Iedereen zou zichzelf van tijd tot tijd een massage moeten gunnen om nieuwe energie op te doen. Terug naar boven